2016.01.27.

Kockázattudatosság jellemzi a hazai bankokat

A magyar vállalkozások több mint 200 pénzintézetnél vezetik számláikat, azonban 1000 feletti céges ügyfélszámmal mindössze 37 rendelkezik. A 15 legnagyobb pénzintézetnél összpontosul a vállalati partnerek csaknem 84 százaléka, derül ki a Bisnode nemzetközi cégminősítő elemzéséből. A Bisnode megvizsgálta a több mint 1000 céges ügyféllel rendelkező pénzintézetek ügyfélkörének Bisnode Bedőlési Indexét is, mely alapján megállapítható, hogy a legkisebb arányban a Pátria Takarékszövetkezet ügyfelei körében történt csőd és felszámolási eljárás 2015-ben.

A 2016. január 1-jei adatok alapján a legtöbb céges ügyféllel - több mint 103 ezer - továbbra is az OTP rendelkezik, ami 4,8% növekedést jelent az elmúlt 12 hónapban. Az OTP-t a K&H követi a maga 67 ezer ügyfelével, ezáltal az elmúlt évben 3,3 %-os növekedést könyvelt el. A TOP 5 többi szereplőjénél viszont már csökkenő céges ügyfélkört tapasztalhattunk az elmúlt egy évben. Közülük a Budapest Banknál és az UniCredit-nél az 5 %-ot is meghaladta a vállalati ügyfélszám csökkenése.

 

A 10 legtöbb vállalati számlát vezető pénzintézet részesedése 2016. január 1-jén

dfafa

A bankok többségénél megfigyelhető ügyfélszám-csökkenés nem új keletű jelenség hazánkban. A gazdasági társaságok számának 2013-ban kezdődő, és azóta töretlenül folytatódó csökkenése a legtöbb banknál az országoshoz hasonló arányú ügyfélszám csökkenést eredményezett. 

Természetesen itt is voltak kivételek, a legalább 1000 vállalati ügyféllel rendelkező pénzintézetek közül a Gránit Bank népszerűsége növekedett a legnagyobb mértékben, az elmúlt 3 évben több mint három-szorosára növelte vállalati ügyfélkörét, de még így sem éri el a 3000 vállalati partnert. Ugyancsak jelentős növekedést könyvelt el ebben a 3 éves időszakban az FHB Bank (+49%), a Fókusz Takarékszövetkezet (+40%), az Oberbank (+33%) és a Raiffeisen Bank (+21%). Ugyanebben az időszakban a legnagyobb arányú csökkenés a Citibank (-36%), a KDB Bank (-28%), a Kinizsi Bank (-25%), az AXA (-23%) és az Erste Bank (-22%) vállalati szegmensét jellemezte. A legtöbb új ügyfelet, az OTP tudhatja magáénak, 2013. január 1-jéhez képest 10 001 új ügyféllel büszkélkedhetnek, míg a legnagyobb csökkenés az Erste Bankot jellemezte 9 640 elvesztett ügyféllel.

 

A 20%-ot meghaladó növekedések és csökkenések

a több mint 1000 vállalati számlát vezető pénzintézetek körében

bank, 2016

 

Az ügyfél darabszám alakulásán felül érdemes azt is megvizsgálni, hogy az egyes pénzintézetek vállalati portfóliójában jellemzően mekkora cégek vannak jelen. Alkalmazotti létszám kategóriánként vizsgálva a 15 legnagyobb vállalati portfólióval rendelkező bank ügyfélkörét, szinte minden kategóriában az OTP Bank tudhatja magáénak a legnagyobb ügyfélszámot, az egyetlen kivétel az 50-249 főt foglalkoztató cégek csoportja, ahol a K&H megelőzte, ám mindössze egyetlen ügyféllel. 

Az alábbi táblázat megmutatja, hogy a 15 legnagyobb hazai pénzintézet vállalati portfóliójában milyen részarányt képviselnek az egyes alkalmazotti létszám kategóriák, az összes vállalati ügyfelükhöz mérten. Az adatokból rögtön szembetűnik, hogy a legtöbb bank (kivétel a Magnet, a B3 Takarék, az AXA és a Pátria Takarékszövetkezet) ügyfelei között a nagyobb – jellemzően 10 fő felett foglalkoztató – cégek felülreprezentáltak az országos átlaghoz képest. Közülük is kiemelkedik a Citibank, ahol jóval az országos átlag feletti arányban képviselik magukat a 10 fő feletti társaságok. A legnagyobb vállalati portfólióval és kiterjedt fiókhálózattal rendelkező bankok (OTP, K&H, Budapest Bank) több tízezres ügyfélkörének szerkezete szépen illeszkedik az országos megoszláshoz.

Az elemzésből az is jól látszik, hogy a Magnet Bank és az AXA ügyfélkörének csaknem kétharmadát viszont a bejelentett foglalkoztatotti létszám nélkül tevékenykedő vállalkozások teszik ki. Az állami kézbe került MKB és Budapest Bank portfolióját vizsgálva pedig az látható, hogy az MKB inkább a bejelentett foglalkoztatott nélkül működő kisvállalatok, míg a Budapest Bank inkább a 250 fő feletti vállalkozások körében kevésbé népszerű. 

 

A 15 legnagyobb vállalati ügyfélkörrel rendelkező pénzintézet ügyfélportfóliójának megoszlása

létszám kategóriák szerint

bank, pr, cikk, 2016

*: Az alkalmazotti kategóriánkénti legmagasabb megoszlások a bank teljes portfóliójához mérten.

A Magyarországon bejegyzett vállalkozások több mint fele közép-magyarországi központtal rendelkezik, így a pénzintézetek vállalati ügyfélkörét régiós bontásban vizsgálva a legnagyobb megoszlások is ebben a régióban várhatók. Kivételt képezhetnek ez alól a takarékszövetkezetek, hiszen ők jellemzően egy régióban érdekeltek, szemben a legtöbb bankok országos fiókhálózatával. Az ügyfélszám szerinti toplistába bekerült 2 takarékszövetkezetnél is jól megfigyelhető a regionális jelleg, a Pátria Takarékszövetkezet ügyfeleinek több mint 95%-át közép-magyarországi, míg a B3 Takarék ügyfeleinek több mint felét közép-dunántúli, további 44%-ukat pedig közép-magyarországi cégek alkotják.

A bankok körében, a régió szerinti országos megoszlásokat az FHB és az OTP portfóliói tükrözik a legjobban. A K&H és az ERSTE közép-magyarországi részesedése viszont elmarad az országos átlagtól, „cserébe” a K&H a Dél-Alföldön, míg az ERSTE az Észak-Alföldön számít különösen népszerűnek. Ezzel szemben a MagNet Bank vállalati portfóliójában kiugróan magas, 92% feletti részesedéssel vannak jelen a közép-magyarországi vállalkozások.

A 15 legnagyobb vállalati ügyfélkörrel rendelkező pénzintézet ügyfélportfóliójának megoszlása régiók szerint

bank, 2016, grafikon

*: A régiónkénti legmagasabb megoszlások a bank teljes portfóliójához mérten.

 A Bisnode elemzése kitért a banki portfóliók kockázatosságának elemzésére is, melyben a több mint 1000 céges ügyfelet kiszolgáló bank került górcső alá. Az egyes pénzintézetek rangsora a pénzintézetek ügyfélkörében az elmúlt 12 hónapban csőd- vagy felszámolás alá került vállalkozások számának a teljes vállalti ügyfélkörükhöz viszonyított aránya, vagyis a Bisnode Bedőlési index alapján került meghatározásra. A 15 legalacsonyabb százalékos értéket elérő, vagyis a legkevésbé kockázatos portfólióval rendelkező pénzintézet rangsorát az alábbi táblázat foglalja össze. Ez alapján a legstabilabb portfólióval a Pátria Takarékszövetkezet büszkélkedhet, ám a többieknek sem kell szégyenkezniük, hiszen még a 15. helyen álló Oberbank AG portfóliójának kockázatossága is jócskán elmarad az országos szinttől. A legnagyobbak közül a K&H portfóliója számít a legkevésbé kockázatosnak a maga 0,68%-os Bisnode Bedőlési Index-ével.

Akad viszont néhány pénzintézet, ahol az országos átlagnál valamelyest magasabb mértékben fordulnak elő csőd- és felszámolási eljárás alá kerülő cégek, míg mások portfóliója. minimálisan kockázatosabb, mint az országos átlag. Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere elmondta, hogy a pénzintézetek esetében különösen fontos a kockázattudatos magatartás, így egy generikus minősítés banki modellel történő kombinálása sokat segíthet a nemfizetési kockázatok előrejelzésében.

 A több mint 1000 vállalati bankszámlával rendelkező pénzintézetek toplistája

az ügyfélkör kockázatossága alapján

 

 

 Az elmúlt évek intézkedései súlyosan érintették a bankrendszert, a gazdasági trendek pedig a hitelezés lelassulásához vezettek. A hitelezés élénkülését támogató Növekedési hitelprogram sikere elmaradt a várakozásoktól, így 2016-tól újabb program (PHP) indul, mellyel párhuzamosan megkezdődik a növekedési hitelprogram kivezetése is. 

A nehéz idők a bankokat a potenciális ügyfelek pontosabb feltérképezésére és a kockázatok körültekintő kezelésére késztették. Ugyan egyre több bank megszűnéséről vagy összeolvadásáról röppennek fel időről időre hírek, emellett úgy tűnik a kisebb pénzintézetek még tudatosabb kockázatkezeléssel próbálnak talpon maradni. 

(Az elemzés alapját a magyarországi társas vállalkozások cégbíróságon bejegyzett pénzforgalmi jelzőszámai képezték.)

 

 

Wendler Andrea
Marketing & Communication Manager
+36 1 815 8537